Hvorfor vælge et forløb hos Lærerkompagniet? – Når først et barn har udviklet skolevægring, er det ikke længere et spørgsmål om, at barnet ikke har lyst eller ikke vil gå i skole – barnet kan ikke.
At bede barnet om bare at tage af sted vil svare til at bede et barn med spisevægring om bare at spise – eller tvinge mad i barnet.
En pige med skolevægring spurgte os engang: ”Hvad betyder rigid?”. Det stod i hendes udtalelse fra skolen. Vi forklarede hende, at det bedste ord, der er for det, er fastlåst.
Det drejer sig om, at barnet er fastlåst i en situation, der kræver en massiv indsats for at hjælpe barnet ud af den fastlåste situation.
De fleste fokuserer på fraværet og på, at barnet ikke længere kan følge med. Andre fokuserer på det sociale liv barnet går glip af. Begge dele er naturligvis vigtige dele for at få et liv i trivsel, men når barnet først er blevet overbelastet i en grad, der har ført til skolevægring, handler det virkelig om at skynde sig langsomt.
Her findes ingen hurtige løsninger – desværre.
Det, Lærerkompagniet kan, er først og fremmest at hjælpe barnet ud af den ondsindede knibe, det befinder sig i. Ved at møde barnet i hjemmet, hvor barnet er mest trygt og dernæst gå meget langsomt frem. Have tid og ro til at få skabt en relation til det enkelte barn, lære barnet at kende og lade barnet kende mennesket bag fagpersonen. Det kan tage alt fra to uger til flere måneder, men den tid er godt givet ud.
Når barnet bliver tilbudt tid og ro til at få skabt tillid og en tryg relation, kan de næste skridt tages. Stille og roligt.
Med Lærerkompagniets tilgang kan både forældre og barn læne sig trygt tilbage i fuld tillid til, at der er styr på det. Herfra kan barnet selv begynde at tage de første svære skridt på vej ud i det lys, der altid er for enden af tunnelen.