Løsning

Undervisning af børn med skolevægring

Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elev og er derfor forskellig fra elev til elev. Undervisningen kan foregå i eget hjem, i undervisningslokaler på Søborg Hovedgade, på MTB i skoven, bag et trommesæt eller et helt andet sted.

Vi tager fat i dét der motiverer og fungerer for den enkelte elev, og sammen tager eleven og underviseren hul på undervisningen. De første positive skridt på vej mod en hverdag i sund udvikling og trivsel.

Nogle elever har brug for et lille “skub”, mens andre elever har brug meget hjælp og evt. hjælp fra forskellige fagpersoner.

Nogle elever er så udfordret, at der udover Lærerkompagniet kan være brug for hjælp fra psykologer eller andre fagpersoner. Lærerkompagniet har et samarbejde med Familiepsykologisk Praksis, der tilbyder psykologhjælp m.m.

Ud fra samtaler med eleven, forældre og lærere, laver Lærerkompagniet en plan for eleven.
 
  • Aktiviteter
  • Antal lektioner
  • Fag
  • Specielle hensyn
  • Mål
  • Foreløbig tidsplan
 
Der skrives efter al undervisning et kort referat af indhold, aktiviteter, fag m.m.

Et forløb hos Lærerkompagniet

Nedenfor ses et eksempel på hvordan et forløb på to uger kan se ud. Det er vigtigt at understrege at ingen forløb er præcis ens, da der netop tages udgangspunkt i den enkelte elev og dennes udfordringer.

Uge 1

Kl. 9-11

Mandag

Lærer eleven at kende. Kører en tur til udsigtstårn i Gisselfeldsskoven.

Taler om erfaringer med skolen, gode som dårlige. Interesser, hobbys, yndlings musik/film, m.m.

Tirsdag

Vi kigger på de bøger der bruges i elevens undervisning. Taler om motiverende faktorer.

Spiller trommer eller lignende med udgangspunkt i elevens interesse og ”ude af huset”.

Onsdag

Med udgangs-punkt i mandagens og tirsdagens samtaler tager vi fat i et skolefag og et emne.

Spiller trommer eller lignende med udgangspunkt i elevens interesse og ”ude af huset”.

Torsdag

Kører en tur til København og går i Rundetårn og taler om Chr. IV.

Fredag

Arbejder videre med skolefag og emne fra onsdagen.

Slutter ugen af med en is på Ismageriet.

Uge 2

Kl. 9-11

Mandag

Taler om weekendens forløb og uge 1.

Arbejder videre med skolefag og emne.

Slutter af med aktivitet “ude af huset”.

Tirsdag

Arbejder videre med skolefag og emne.

Slutter af med aktivitet “ude af huset”.

Onsdag

Geocaching i skoven.

(Længde og breddegrader, afstand m.m.)

Torsdag

Arbejder videre med skolefag og emne.

Slutter af med aktivitet “ude af huset”.

Fredag

Arbejder videre med skolefag og emne.

Slutter ugen af med en is på Ismageriet.

Uge 3

Forsat undervisning og stimulering der aflaster barnet fra den stresssituation det er, ikke at gå i skole. Forløb, der giver eleven troen på sig selv tilbage og skaber, i samarbejde med andre, en vej ud af skolevægring.

Der vil løbende være evaluering med skole og forældre.